torsdag 7 januari 2010

Ack sköna sommar..

..känns långt borta när kallgraderna kryper ner emot -30 grader eller hur! Det är riktigt kallt ute. I stort sett i hela landet verkar det som. Här är det de första riktigt ,riktigt kalla dagarna, innan har det varit någon sväng ner emot -20 hos oss, men annars har det varit runt-2 till - 15 oftast.
När det är så här kallt kan jag verkligen fundera på varför i all världen man bor här??? Då menar jag inte i norrbotten, utan i Norden överhuvudtaget, det är ju så kallt! Det är som gjort för att man ska sitta inne i sin ensamhet med sin familj och kuckilura, inte vara social, inte göra nått, bara sitta inne i stugen sin.. Så tråkigt! Tänk de på de varmare breddgraderna, nog tusan måste de människorna vara lättare i sinnet än vi nordbor..? Tror jag läste det nånstans i någon undersökning att det är så.
Som vi och våra grannar. Vi har så mysig grannsämja på somrarna, det kryllar av barn härute som leker och alla sitter på sina altaner och myser. Vi är ute mycket allihop, det är mycket liv på gårdarna här vi bor. Men nu.
Tomt.
Grannarna har gått i ide. Man kan se nån enstaka liten granne huttrandes morsa lite under huva och mössa, men det är knappt man ser vem det är. Sen mot våren, då tinar alla upp igen! Med solen börjar alla kika fram och vi har lika trevligt igen..

Jag , A och J trotsade i allafall kylan och åkte en sväng till Leos Lekland idag, vi hade roligt, fikade och lekte, det var inte så farligt mycket folk, alldeles lagom hög ljudnivå. Sen handlade vi och sedan hem. Hemma var det middag, sen bad, sen isäng för kidsen. Jag tänkte värma min frusna själ med en bastu, men, det är så kallt ute att den knappt blev varm! Det är faktiskt sant, det drar nånstans där under från någon ventilation så det drog väldigt kallt i fötterna hela tiden. Jag fick dra upp benen på översta laven och ånga på ordentligt.

Nu ska jag fortsätta mitt pluggande, ha en mysig kväll ute i stugorna=) Kram från mig

Inga kommentarer: